ORGANISEER EEN TUINFEEST IN DE WINTER

Een tuinfeest in de winter organiseren? Het is wellicht nog niet heel gebruikelijk in Nederland, maar wel heel erg leuk en verrassend: een tuinfeest in de winter. Een buitenfeest organiseren is echt niet per se iets wat alleen in de zomer kan. Met de juiste voorbereiding maak je er een onvergetelijk evenement van waardoor mensen eens uit hun comfortzone stappen van binnen zitten in een kringetje. Natuurlijk, een goede planning en de juiste materialen zijn ‘key’. Je wil niet dat je gasten het koud krijgen, ondersneeuwen of natregenen. Met de volgende tips maak je er een feest van waar iedereen nog lang mooie herinneringen aan heeft.

OVERDEKKING, VUURTJE EN DEKENS

Ga je ook een tuinfeest in de winter organiseren? Zorg voor overdekking als je je feest buiten viert. Partytenten zijn te koop, maar ook te huur. Dan staat iedereen in ieder geval droog. Om te voorkomen dat je gasten gaan koukleumen, kun je ze ook fleecedekens, mutsen en wanten aanbieden of in de uitnodiging benadrukken dat ze deze spullen zelf meenemen. Een vuurkorf is ook geen overbodige luxe. Je gasten kunnen zich lekker opwarmen bij het vuurtje en het is nog sfeervol ook. Zorg wel voor brandblussers, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Verder kun je bijvoorbeeld ook straalkacheltjes huren om bij te verwarmen.

ZORG VOOR VOOR ZIT- EN STAPLEKKEN

Ook bij een winters tuinfeest is het belangrijk dat er voldoende zitplekken zijn voor de gasten en statafels waarop ze hun drankjes en hapjes kunnen neerzetten. Dan kunnen ze afwisselend rondlopen, staan en zitten. Statafels zijn te huur of te koop voor niet al te gekke prijzen. Je kunt sowieso je tuinset gebruiken en verder zitplaatsen improviseren, bijvoorbeeld door pallets op elkaar te stapelen en er kussens op te leggen. Als je echt handig bent, kun je van oude pallets zitbanken maken. Maar je kunt bijvoorbeeld ook strobalen gebruiken of bierkratjes met een kussens erop. Wees inventief en creatief!

EEN BUITENBAR, EEN WARM DRANKJE EN MUZIEK

Als het buiten koud is heb je natuurlijk geen koelkast nodig. Tover een oude tafel om tot een leuk gedecoreerde bar met daarop biertjes, witte wijn, sterke drankjes en frisdrank. Je kunt ook warme winterse drankjes serveren, zoals glühwein en Irish coffee. Verwelkom je gasten met zo’n overheerlijk warm drankje, zodat ze alvast in de stemming komen. Een feest is niets zonder muziek. Zorg er daarom voor dat de boxen dicht bij het raam staan, zodat de muziek in de tuin te horen is. Houd wel een beetje rekening met de buren.. Heb je gezellige buren? Nodig ze dan uit.

THEMA’S EN DECORATIE VOOR HET TUINFEEST

Bij het organiseren van een tuinfeest kun je je creativiteit helemaal de ruimte geven. Je kunt bijvoorbeeld een winters themafeest bedenken dat je zelf leuk vindt. Denk bijvoorbeeld aan een winters cocktail-feest waarbij mensen hun eigen cocktail mogen samenstellen. Of wat dacht je van een winterse barbecue? Jij zorgt voor de basis: drank, stokbrood, sausjes en vlees en de gasten brengen hun barbecue-favorieten mee. Je kunt zelfs de decoratie op je thema afstemmen, maar dat hoeft natuurlijk niet. Vuurkorven, kaarsen in glazen, lampionnetjes, slingers, Zweedse fakkels: met hele minimale middelen kun je de partytent en tuin versieren en een warme sfeer geven.

VEILIGHEID

Een ongeluk zit in een klein hoekje, vooral als er vuur en drank in het spel zijn. Zorg daarom voor een slimme inrichting. Bijvoorbeeld door de korven op strategische plekken te zetten met voldoende ruimte eromheen, zodat mensen zich niet per ongeluk aan het vuur branden. Dit geldt ook voor fakkels en kaarsen. Wijs gasten erop dat ze voorzichtig zijn en zorg voor voldoende brandblussers en branddekens vlakbij de open vuurtjes. Gebruik nooit vloeibare stoffen voor het aanmaken van de vuurtjes: dat vergroot de kans op ongelukken. Het is veel veiliger om aanmaakblokken of kranten te gebruiken.

GEEF DE ORGANISATIE VAN JE FEEST UIT HANDEN

Wil je echt uitpakken met je tuinfeest in de wintermaanden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Imagine Event & Partyverhuur regelt het feest van A tot Z: van catering, verlichting, verwarming, geluid tot aan decoratie en personeel. Imagine Event & Partyverhuur is ook specialist in het organiseren van grote feesten waarvoor vergunningen, personeel en bands moeten worden geregeld. Zo weet je 100 procent zeker dat het een feest wordt om nooit te vergeten.

0